Feest met Tjeerd en Anne. - Reisverslag uit Dublin, Ierland van frisonne - WaarBenJij.nu Feest met Tjeerd en Anne. - Reisverslag uit Dublin, Ierland van frisonne - WaarBenJij.nu

Feest met Tjeerd en Anne.

Door: Maaike

11 Augustus 2005 | Ierland, Dublin

Na een reis van 17 uur konden we Anne en Tjeerd in onze armen sluiten. Ze namen drop, lectuur, drogeworst en bereslecht weer voor ons mee. Het heeft donderdag de hele dag gestormd en geregend. Een dag die we vulden met bijpraten, foto’s bekijken, de kletsnatte sfeer van Dingle proeven en pubs met Ierse muziek bezoeken. Vrijdag 5 aug. Een feestelijke dag want onze Anne is jarig, 23 jaar! Alle gastenvlaggetjes wapperen in het want. Lang zal ze leven! Het is stralend weer en we maken een mooie zeiltocht van 70 zm in 11 uur. Het werd weer eens tijd want we hebben al 9 dagen niet gevaren. Het was spannend sturen door de smalle Dursey Sound, met een katterige bemanning door de hoge oceaan deining, en aankomen in de fraaie, mediterraan aandoende baai van Glengarriff. Anne haar verjaardag hebben we s’avonds in de Hawtorn pub gevierd en daarna, bij nieuwe maan, zoeken naar de boot die daar ergens aan een mooring moet liggen, in die nu pikkedonkere baai.

Vrijdag, geen zon, geen wind maar motregen en mist. We wisten er een actieve dag van te maken door een boswandeling en een bezoek aan Iinacullin. Dit is een 15ha groot eiland wat in 1910 werd omgetoverd van een naakte rots tot een bijzondere tuin met bomen en planten uit de hele wereld.Het gebied van Glengarriff noemt men vanwege het milde klimaat wel het Madeira van Ierland. Vanavond wisten de kinderen met de bijboot een kolonie zeehonden, lui liggend op de rotsen, te spotten en 3 makrelen te vangen. Het beloofde zaterdag een duffe zeildag te worden met weinig wind en matig tot slecht zicht, maar tientallen dolfijnen en honderden jan-van-genten zorgden voor een groot spektakel. Van grote hoogte doken de vogels massaal het water in tussen de eveneens op vis jagende dolfijnen. Toen deze onze boot in de gaten kregen kwamen ze er met tientallen op af, het krioelde voor achter en onder de boot van soms hoog uit het water opspringende dolfijnen. Schitterend! Fijn dat ook Anne en Tjeerd dit meemaken. We liggen in Schull temidden van vele medewatersporters aan een mooring. Er zijn hier festiviteiten zoals roei- en zeilwedstrijden en kermis. Tot 10 uur hebben we in de kuip gezeten en daarna naar binnen om te trivianten. Alleen dat Tjeerd moest winnen……

Vanochtend, vanwege het tij, vroeg uit de veren voor een ritje van anderhalf uur, in de ochtendnevel tussen rotspartijen door, naar Sherkin eiland waar we voor anker liggen. We vermaken ons in zomers weer met “mooie dingen voor de mens”, zoals fietsen, lezen, racen met de bijboot en vissen. Van bij elkaar gezochte veertjes heeft Tjeerd vistuig gefabriceerd waarmee hij 7 makrelen wist te vangen. We vertrokken met vertraging doordat we bij het ankerop gaan een lijn in de schroef kregen. Tjeerd de klos. Hij werd blauw van de kou maar nog steeds dat touw. Daarna hebben we een duikploeg ingeschakeld. Doordat de eigenaresse Nederlandse is kwamen we er met 1 pak wijn goed vanaf, anders had het EU100,- gekost. Weer geen wind maar wel zon en onderweg naar Kinsale, gesmuld van de makrelen.

In Kinsale hebben we ons weer verbaasd over de heftige kleuren waarmee de Ieren hun huizen tooien. Hoe verzin je het, knalgeel met rode kozijnen, terwijl je buren voor heftig groen met lichtblauw hebben gekozen. Of zo maar een hele straat in pastel. Het lijkt alsof de kleuren willekeurig zijn gekozen, maar net wat de schilder toevallig op voorraad heeft. Maar geloof me, hier in Ierland staat het prachtig! Van Anne en Tjeerd kregen we een mooi souvenir, een schaap van aardewerk. s’ Middags hebben we de zeilen gehesen voor een tocht naar Crosshaven, nabij de stad Cork. We liggen hier afgemeerd bij de Royal Cork Yachtclub, de oudste Yachtclub ter wereld. De tijd vliegt. Morgen al vertrekken de kinderen naar (ons) huis, wat zij benoemen als hun starterswoning. Donderdag stonden we ze om 7.45 uur uit te zwaaien. Oef…, we zullen dit vrolijke, actieve stel missen. We hebben onze rugzakken gepakt en zijn een bus later ook vertrokken, naar Cork.
Foto's:Duikklus geklaard,Regen in Dingle,Jarige Anne,Beet!

• 12 Augustus 2005 - 10:33

Ab En Jenny:

Nog steeds geweldig om jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken. We sturen even een apart mailtje met meer berichten.

• 21 Augustus 2005 - 07:46

Rinske En Jet:

Wat allemaal verschrikkelijk leuke belevenissen en dat jullie kinderen daar op deze manier van mee genieten is natuurlijk machtig. Voor Anne nog een hoeraatje (en voor jullie allemal natuurlijk) van ons vanwege haar verjaardag! Onze belevenissen hier in Franeker gaan ook door. Soms is het moeilijk te bolwerken, maar we houden de bol er voor. Jet en ik gaan bijna verhuizen. Ik ga vanmorgen een organisatieplan maken. In seoptember is voor ons de Jupiterbaan verleden tijd.
    Geniet nog van jullie reis er ligt toch nog een mooi stuk te gaan. Tot ziens, lieve groet van Rinske en Jet.

• 21 Augustus 2005 - 19:18

Cees En Ingrid:

leuk om het weer te lezen we zijn net terug van de autovakantie in Noorwegen het is een oord waar geen zeilers komen maar wat erg mooi is om te zien en van de rust te genieten wij hadden perfect weer gehad met zon en weinig tot geen regen. er is wel getij verschil ca 50 cm