Weer op bekend terrein. - Reisverslag uit Brixham, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu Weer op bekend terrein. - Reisverslag uit Brixham, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu

Weer op bekend terrein.

Door: Maaike

25 Augustus 2005 | Verenigd Koninkrijk, Brixham

St Mary’s was de eerste haven tijdens onze reis die we al eerder hadden bezocht. De River Helford, voorbij Lizard Point, kennen we ook. Twee jaar geleden hebben we hier een fraaie tuin bewonderd, nu hebben we de zuidoever verkend, door een stevige wandeling van ca 5 uur. Het is prachtig weer en de harde wind deert ons niet tijdens het lopen, langs kliffen, door bossen en dwars door de velden van Cornwall. Zaterdag hebben we weer een flink traject voor de boeg. De omstandigheden zijn super. Vier bft., NW, 90 graden aan de wind, in de zon. Om 9 uur zijn we vertrokken, en 18uur bij Start Point valt de wind weg, maar met 3 kn stroom mee gieren we om de kaap en om 8 uur komen we in Dartmouth aan. We zijn hier duidelijk in een ander gebied. Voor het eerst drukte met scheepvaart, beroeps en jachten, constant geratel over de marifoon en na de Scilly’s verwachten we helaas geen ontmoetingen meer met dolfijnen, laat staan walvissen en otters. De Frisonne heeft ondertussen een flinke baard gekregen. Dit maakt haar trager. Daarbij slepen we ook de bijboot met de motor, onder een zelfgemaakte dektent. Al sinds de Shetlands volgt ze ons braaf op zo’n 8m. afstand.

Dartmouth is weer reuze gezellig. Op de rivier is het een drukte van belang, vooral nu er een regatta week is met zeil en roeiwedstrijden. Alleen al het binnenvaren door de smalle monding van de Dart, met de hoge beboste hellingen, en aan weerszijden 2 kastelen, die de stad in de 15e eeuw, door een ketting over de rivier te spannen moesten bewaken, is een 4e bezoek van ons waard. In 1944 was het hier de verzamelplaats voor troepen en landingsvaartuigen voor D-Day. We zijn van plan om dinsdag over te steken naar Guernsey, een van de Kanaaleilanden. Alhoewel het ook dinsdag nog prachtig en goed zeilweer is, durven we het niet aan, er komen een paar flinke lagedrukgebieden de oceaan “overzeilen” met als gevolg dat er in bijna alle districten harde ZW wind, storm, met in het noorden zelfs windkracht 10 is voorspeld. Jullie zullen er in Nederland ook wel een tik van meekrijgen. Dartmouth is overvol, er is geen plaats meer en we wijken uit naar Brixham, zo’n 6 zm verder, om daar de depressie af te wachten. Prins Willem III van Oranje, zijn standbeeld staat op de kade, ging ons voor in 1688. Hij werd in Londen tot koning gekroond. Ook hier is de jachthaven vol, maar aan een steiger in de voorhaven, waar we echter niet tegen noorden wind zijn beschut, denken we goed te liggen. We hebben al extra lijnen uitgebracht. Laat nu maar blazen, maar wel uit ZW a.u.b. Ik verwacht dat we de komende dagen een flinke aanslag zullen plegen op onze boekenvoorraad en klassieke CD collectie, die momenteel favoriet is, uitslapen is niet verkeerd, ook kunnen we niet voorbij aan een museumbezoek over o.a. Willem III en Mary, er is ontvangst en elektrisch, dus moeten we ook laptoppen. Oei, we krijgen het weer druk.

Het museumbezoek werd een bijzondere ervaring. Van het personeel kregen we de indruk dat ze, gezien hun leeftijd en betrokkenheid, de hele geschiedenis zelf hadden meegemaakt. Als je goed keek leek het alsof ze, net als de museumstukken, bedekt waren met een laagje Engels stof. Toen ze vernamen dat we uit Nederland kwamen, viel de oude conservator van verrassing bijna van zijn stoel. Ze zijn dol op Dutchmen, want ons koningshuis is, in tegenstelling tot dat van hun, fantastisch! En of we de portretten van Beatrix en Claus en Willem en Maxima wel hadden gezien? Toen ze hoorden dat we met onze zeilboot in de haven lagen………, ja toen werd ik even bang dat ze ons ook in een lijstje zouden stoppen, zodat we hier voor altijd ietwat stoffig, zouden worden opgehangen als King Edward I en Queen Maairy, Engelands bevrijders van Prins Charletan en Prinses Kamille.
Je vindt in Brixham niet de chique die Dartmouth kenmerkt. In deze haven wordt gewerkt. Je hoort hier hamerslagen op staal. Je ziet ze lassen, zagen en sjouwen. Hier worden schepen opgeknapt waarvan ik denk dat ze alleen voor Hoeben nog van enige betekenis kunnen zijn. Verder is hier een visafslag en zijn er veel toeristen. Ook deze lijken anders dan die in Dartmouth. Iedereen drinkt en eet op straat, vooral rond de haven en het beeld van onze Willem III. Het is de bevolking ook aan te zien, net als in Schotland zie je hier heel veel mensen met extreem overgewicht. Het is triest om te zien dat hele families als hollebollegijzen door de straten waggelen. Ook het aanbod in de supermarkten is ernaar. In de grote kun je te kust en te keur maar in de kleinere vind je voornamelijk kant en klaar producten. Vis zonder papje of korstje kun je wel vergeten, maar daarentegen volop keus in candy-bars, chocola(behalve puur) en chips.
Foto's,zeilen op Helford river,huizen Helford,zicht op Dartmouth,visser(tjes)in Brixham,WillemIII met toeristen en duif op de pet.

• 30 Augustus 2005 - 18:50

Hinke:

hallo Ed & Maaike
    Na drie weken met vakantie te zijn geweest, heb ik jullie belevenissen weer'even' gelezen. Wat zullen jullie een fijne tijd hebben gehad toen Tjeerd en Anne er waren.
    De afgelegde route op de kaart geeft aan dat het alweer een beetje richting Harlinger haven gaat. Ga nog volop genieten de komende weken. Wij zijn drie weken in het prachtige Slovenie geweest. Heel veel gewandeld en geklommen; het weer was goed en de natuur zo geweldig mooi.
    heel plezier nog en tot horens, hinke

• 02 September 2005 - 18:27

Aafke:

hallo zeelieden,
    na 4 weken een aansluiting bij de kop van dit bericht: ook ik ben weer op bekend terrein=thuis.T.en A. zijn nog op Vlie geweest; ik zat net op de jachthaven toen T. belde dat ze er met een uur waren, dus wachten. Het was echt te gek gaaf om ze binnen te zien komen ! Voor jullie gaat de tijd om huiswaarts te keren nu ook met rasse schreden dichterbij komen.Ook wel zin om weer naar een stabiel huis te gaan? Voor mij is de overgang van tent naar huis altijd in meerdere opzichten wennen, dat zal voor jullie zeker ook gelden!Voor nu nog veel plezier en de groeten vanuit Wijnaldum.