Weinig wind en volop zon in Frankrijk. - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van frisonne - WaarBenJij.nu Weinig wind en volop zon in Frankrijk. - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van frisonne - WaarBenJij.nu

Weinig wind en volop zon in Frankrijk.

Door: Maaike

09 September 2005 | België, Nieuwpoort

Gezellig, die Franse vissersplaatsjes. Veel toeristen zijn er niet en dan heerst er op een markt, zoals vandaag in St. Vaast, een authentieke sfeer. Vanavond gaan we in één van de restaurants Normandische mosselen proberen, en ondertussen hopen we dat er geen eind komt aan die lange hete zomer, maar dat de wind wel uit een andere hoek gaat waaien. Alles best, maar Oost zoals nu is fout. Ed houdt van snelle meiden. Dat de Frisonne, vanwege aangroei, trager wordt, stoort hem dan ook behoorlijk. De bijboot hebben we al binnen gehaald en gisteren zou de boot het water uit, maar de hijskraan bleek niet geschikt (Jelle Jan, als je komt neem dan één van je kranen mee!). Ed zal dus voorlopig ook met haar tekortkomingen moeten leren leven.

Er rustte vandaag, zondag, geen zegen op. Oost 3-4 zou ZO worden maar werd verdorie NO. Na een aantal mijlen zeilen moest IJzeren Hein weer bij en zijn we op de stuurautomaat, al zonnebadend richting Fecamp, 68zm verder, gevaren. Beangstigend was dat om 18uur, nog zeker 4 uur te gaan, de lucht betrok en paars van kleur werd met een plotseling meer dan 180o ruimende heel hete wind en daarbij donder en bliksem. We hebben direct alles stormvast gezet, het zeil gestreken, regenpakken klaar maar gelukkig de bui ging langs ons. De opluchting duurde echter niet lang want even later weer hetzelfde verhaal. Om 22uur konden we nog steeds met onweer in de lucht en een fikse dwarsstroom, want springtij, zonder problemen Fecamp binnenlopen. We hebben hier zicht op een 6 tal reusachtige multi-huls, vergezeld van vrachtwagens vol materiaal en bemanningsteams die druk in de weer zijn ze wedstrijdklaar te maken. Het wordt tijd dat we, na de vele malen dat we dit stadje hebben bezocht, nu ook eens het Benedictine Paleis, waar de gelijknamige likeur wordt gestookt bezichtigen.

De zee was dinsdag weer spiegelglad, dus geen zeilweer. We vertrokken met Dieppe als bestemming maar omdat er hier ook de komende dagen geen wind wordt verwacht zijn we in 12 uur al zonnend en lezend, doorgestoomd naar Boulogne. We liggen hier met nog 3 Nederlanders die ook op weg zijn naar het noorden. We hebben deze haven, ook vanwege het station, met op of afstappende kinderen, vaak als doorgangshaven gebruikt. Ik vind het hier gezellig, dat geldt vooral het oude ommuurde stadsdeel. Door een bezoek aan het grootste zeeaquarium van Frankrijk, weten we nu ook wat er zoal om ons heen zwemt en kruipt. Morgen belooft met WZW 3-4 een mooie zeildag te worden. We hebben een flinke stroom mee en dan racen we, de halfwinder op, het Nauw van Calais, met 600 passages ‘s werelds drukst bevaren zeestraat, door. Ja, en zo is het gegaan. Voor de laatste keer deze reis een gastenvlaggetje verwisseld en de krijtrotsen van Normandie ingeruild voor de talloze flats langs de stranden van de Belgische kust. Na 55 zm. liepen we Nieuwpoort binnen, waar we vandaag, vrijdag, in broeierig warm weer langs de boulevard en door de oude stad hebben gefietst. Het is geregeld! Morgen gaat de boot uit het water. Onder hoge druk spuiten we de baard eraf en de Frisonne kan met een glad huidje weer verder.
Foto’s: St.Vaast, bij laagwater worden met tractors oesters geoogst.-Fecamp, multihull in havenmond, krijtrots bij haveningang.

• 13 September 2005 - 10:16

Carin:

Ha Maaike en Ed,
    Op de valreep nog een teken van leven van ons. Wat gaat de tijd toch bijzonder snel.. .....Zo nemen we afscheid van elkaar voor een hele lange tijd en zo is het bijna alweer zover dat jullie terugkomen. Ook wel weer gezellig hoor.Een tijdje had ik jullie belevenissen niet gevolgd door allerlei bezigheden en vakantie etc. , maar net heb ik er even de tijd voor genomen. Wat superrelaxed allemaal. Dit moet toch echt superontspannend voor lijf en geest geweest zijn. Volgens mij is het allemaal gegaan zoals jullie gehoopt hadden. Nog veel plezier de laatste weken en ik verheug me weer op jullie veilige thuiskomst. Liefs van Theo en mij.

• 14 September 2005 - 13:21

Lenny:

Hallo Maaike en Ed,
    We genieten nog steeds van jullie mooie verhalen want dan hebben wij ook nog even een vakantiegevoel! De zomer is helaas wat weer betreft weer over. Gisteren voor het eerst in de hal getennist, dat was wel wat benauwd aangezien het buiten nog warm was. Vanmorgen buiten getennist in de eerste herfstregen. Volgende week staan wij samen ingeroosterd in de hal, maar ik ga er van uit dat je er nog niet bent. Het hele winterprogramma draait alweer. De eerste voorstellingen in de Koornbeurs beginnen binnenkort en zijn er hele bijzondere bij. Ook Rinse wacht straks in oktober met de fitness en grondoefeningen.Zo zie je maar,Franeker wacht ook op jullie en zijn jullie straks weer van harte welkom! Goede vaart!

• 19 September 2005 - 09:12

Riekje:

Hallo Maaike en Ed,

Vandaag een prachtige herfstdag hier in Franeker. Mochten jullie dit weer treffen bij thuiskomst, dan kunnen jullie meteen de bossen in om verder te genieten van de natuur!!!
    Ik wil jullie nog een boek aanbevelen: "het leven van Pi" voor als jullie weer met beide benen op de grond staan!
    Ondertusen ben ik oma geworden van Marleen, dat gevoel is niet te beschrijven, genieten dus.!!
    Voor de laatste weekjes van jullie fantastische vakantie: Behouden vaart en wel thuis en het was erg leuk jullie reis op deze manier te volgen.
    Groeten van Chris en Riekje

• 22 September 2005 - 19:32

Yolande:

Hallo Maaike en Ed,

Donderdag 8 september hebben we elkaar op het water ontmoet voor Duinkerken. Wij zeilden met een Sun Odyssey 43 onder Belgische vlag. Ik heb foto's van jullie gemaakt en zou jullie die graag willen toesturen.
    Wanneer jullie die willen ontvangen stuur me dan even een berichtje met jullie email adres!

groetjes
    Yolande