Zomer in Ierland. - Reisverslag uit Dingle, Ierland van frisonne - WaarBenJij.nu Zomer in Ierland. - Reisverslag uit Dingle, Ierland van frisonne - WaarBenJij.nu

Zomer in Ierland.

Door: Maaike

28 Juli 2005 | Ierland, Dingle

In Lawrence Cove Marina op Bere Iland hebben we vrijdag 22 juli vastgemaakt, na een paar uur varen met zicht op dreigende mist en regenwolken, die over zee en kust vanaf de oceaan binnenrolden. Er is voor de komende dagen veel regen en ZO wind voorspeld. En inderdaad, vanavond is de wind gekrompen en regent het pijpenstelen. Maar dit keurige haventje, heel pittoresk in the middle of nowhere, heeft behalve bereik voor de telefoon, wel alle voorzieningen die we kunnen wensen. Vlakbij, in het dorpje Rerrin is zelfs een pub en een ouderwets kruideniertje. Batterijen, accu’s, tanks, het is hier inladen, opladen en de was doen. Wat bij de ferryhavens opvalt is dat er allemaal scheeps- en autowrakken her en der zijn achtergelaten. Het lijkt een armoedig zootje. Gelukkig heel plaatselijk, want als je over het eiland fietst, soms behoorlijk klimmen, dan valt er genoeg te genieten. We zagen zelfs weer een otter zwemmen. Het is overigens heel apart om tijdens je vakantie wisseling van seizoenen mee te maken. Begin mei, bar koud en vooral in het noorden heel lange dagen en nu, half juli, en veel zuidelijker, warmer maar ook duidelijk eerder donker. De pasgeboren dartele lammetjes zijn al duffe schapen geworden en de vogeltjes zijn uitgevlogen. Gaspeldoorns, brem en rododendrons zijn uitgebloeid, maar hier zijn de bermen, veelal in de vorm van wallen, vol met fuchsia’s, hortensia’s, kamperfoelie,bramen enz . enz. en niet te vergeten, het eerste paars van heide, en in de tuinen bossen rozen. Vandaag was het plakkerig warm en nu, zaterdagavond, worden de plantjes flink begoten, terwijl de barometer blijft dalen, maar wat Ed betreft is er een stijgende lijn, hij voelt zich gelukkig weer veel beter dan de afgelopen dagen! Na een avond en nacht met regen, een warme verwaaizondag. Wij hebben ons buiten uit de wind, onder de sprayhood vermaakt met nauwelijks meer dan lezen, luieren en het volgen van donkere luchten die over de bergen jagen. Heftig weer. Het ene moment wordt het landschap fel door de zon beschenen en dan weer ingepakt door wolken. Of alle kleur wordt aan de bergen ontnomen door donkere schaduwen, en de wind maar blazen, tot hij s ’avonds ging liggen. Geen golven, rukken aan landvasten en gieren door de verstaging, maar bladstil en pikkedonker.

Het is verrukkelijk, we genieten steeds weer van het leven samen aan boord en de rust, ruimte en natuur van dit prachtige land. Rust is er vooral op het water en in de natuur, niet op de wegen en in de stadjes. Ik had niet verwacht dat het in dit gebied zo druk met toeristen zou zijn, het is duidelijk hoogseizoen. Vandaag een schitterende zeiltocht van 40zm. Twee lange slagen, tussen The Bull, The Cow en The Calf, 3 rotsformaties voor de Kenmare Bay, overstag en mooi bezeild naar Sneem. Onderweg weer dolfijnen gezien en jagende Jan van Genten en hier weer zo’n romantische plek waar we de vissen, er zit hier forel en zalm, boven water uit zien springen. Sneem ligt aan de ring of Kerry, een populaire autoroute. Wij lunchten in The Blue Bull, bewonderden het stadje, tot het volliep met touringcars en toeristen. We zijn de bergen in gefietst en geen kip te bekennen. Behalve een oud schapenboertje die een praatje kwam maken. Met zijn hond verzamelde hij zijn vee (overigens heel andere schapen dan bij ons, deze hebben zwarte koppen en horens ), dat daarna door een paar jongens werd geschoren. Mooi om dat ook eens mee te maken.

Ook de tocht naar Dingle kon niet mooier, 52zm, 2 slagen, hoog aan de wind met vol tuig 4 bft., in de zon met uitzicht op indrukwekkende rotsformaties en kustlijn. Dingle op het gelijknamige schiereiland, is een vissersstadje en een bekende plaats voor hippies. Vandaar veel hippe kledingzaakjes met een hoog gehalte aan hangers en kettingen. We blijven hier tot Anne en Tjeerd komen en ik verheug me er al op om hier met Anne te winkelen. Een speciale attractie is de dolfijn Fungie, volgens de havenmeester zwemt hij al 22 jaar hier in de haven. Door persoonlijk ingrijpen van een wel heel aardige Ier, is gelukt wat onmogelijk leek, nl een auto huren voor 2 of 3 dagen. Morgen gaan we met de bus naar Tralee en daar staat een fiat punto voor ons klaar, we gaan dus weer een paar dagen de hort op.
Foto’s: Rivier in Sneem, Schapenboer en –scheren, Even bijkomen.

• 28 Juli 2005 - 21:57

Henriëtt En Jan:

Hallo Ed en Maaike!
    Wat weer een mooie verhalen over jullie belevenissen. Samen genieten van de rust en de prachtige natuur. Om jaloers op te worden. Wij zijn druk met de PC en gaan daarna een weekje genieten van de natuur in Drente en dan nog een week naar Noord Duitsland. Leuk dat Anne en Tjeerd komen en dat Ed weer is opgeknapt.Heb regelmatig de kaart erbij om zo te volgen waar jullie zitten. Blijf genieten en behouden vaart!
    Groetjes!

• 30 Juli 2005 - 12:58

Lenny:

Hallo Maaike en Ed!
    Wat leuk dat jullie in Dingle zijn. Wij hebben daar 2 jaar geleden op de camping gestaan en hebben er erg goede herinneringen aan, vooral aan de zomeravondconcerten met klassieke Ierse muziek die in het kerkje in het centrum werden gegeven,met de bijzondere Ierse instrumenten.Deze concerten zijn een echte aanrader, als deze nog gehouden worden!Kaarten bij de plaatselijke boekhandelaar of drogist.groetjes.

• 01 Augustus 2005 - 07:59

Lenny:

Hallo Maaike en Anne.
    Bij deze nog even een shoppingtip die mij te binnen schoot. Er is een heel lekker Iers geurtje, de naam weet ik niet meer, iets met In..? in een geel doosje, die je verder nergens kunt krijgen. Vraag ernaar bij de drogist! Komend weekend gaat Harry even op en neer met de boot naar Newcastle om Amarens te verhuizen naar hier. Ze heeft haar studiejaar daar nu afgesloten. We kijken er erg naar uit haar weer te zien! Veel plezier verder met elkaar!

• 02 Augustus 2005 - 18:34

Chris En Riekje:

Hallo Ed en Maaike,
    Eindelijk de Frisonne opgezocht en genoten van jullie reisverslagen. Wat een bijzondere ontmoeting met Cor uit Beetgum!!! Wat wordt de wereld dan weer klein.
    Jullie enthousiaste verhalen over met name de natuur, bevestigt mij nog eens dat we een volgende vakantie richting Schotland moeten.
    In juni waren wij in Ierland en ik was helemaal lyrisch over de natuur. We hadden 10 dagen stralend weer! Wij waren ook in Dingle.Op een zondagmorgen was ik alleen aan het wandelen langs de kust, toen Fungie opdook, ze zwom vanuit de haven richting de zee. Een cadeautje!!
    In Dingle vroeg ik in een boekwinkel aan de verkoopster, Do you have this book in Dutch, waarop ze antwoordde: nee dat heb ik niet in het Nederlands. Deze vrouw woonde 8 jaar in Dingle. Die boekhandel staat in een winkelstraatje met een paar hele leuke winkeltjes, tegenover de katholieke kerk. (met een geweldige akoestiek, ik heb er een kerkdienst bijgewoond)
    Ondertussen is het grootste deel van Nederland ook op vakantie.
    Vorige week woensdag ben ik op Schiphol wezen koffiedrinken. Walter mijn jongste zoon ging vanuit Kenia via Amsterdam naar Italie op vakantie en moest een paar uur wachten op Schiphol. Half augustus komt hij een paar dagen naar Franeker en daarna gaat hij een week naar Ethiopie.Vandaar gaat hij weer naar Kenia.
    Marcel,( mijn oudste zoon ) en Lena verwachten in september een baby, ja heus, ik word nu oma van een eigen zoon.
    Chris probeert deze week op de golfbaan of hij nog wat kan leren van de spelers van de top of Holland!!! wedstrijden die deze week worden gehouden.
    Jullie hebben nog 2 ?maanden voor de boeg. Gezellig dat de kinderen nog komen.Geniet verder, behouden vaart, we blijven jullie volgen en misschien reageren we nog
    wel eens op jullie volgende verslagen.
    Veel groeten,