Vaste grond onder de voeten. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu Vaste grond onder de voeten. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu

Vaste grond onder de voeten.

Door: Maaike

26 Juni 2005 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Een route uitgestippeld, een auto gehuurd, naar de kapper, mijn kapsel is iets Schots maar niet scheef uitgevallen, en onze spullen gepakt. We gaan een paar dagen de wal op, het binnenland in. Via Glen Coe naar Pitlochry, daar in de buurt een prima bed en breakfast genomen en via Laggan naar Fort William de Glenfinnan in en weer terug naar Oban. Een tocht van 400km. Vooral op de West Highland Way ervaren we de uitgestrekte kale verlatenheid van dit gebied. Hier zagen we 1 van de 5 Schotse skigebieden en herten met grote geweien. Vlakbij het toeristische Pitlochry zagen we grote zalmen tegen de stroom van een rivier in uit het ondiepe water springen. Ik heb foto’s kunnen nemen van Highland Cattle, roodbruine, langharige runderen met grote horens. Ook hebben we een wandeling door een ravijn bij Killiecrankie gemaakt, met alweer een bruisende rivier, waarin men vist op forel en zalm. We hebben genoten van het schitterende Schotland met mooi en vooral de eerste dag, warm weer. Dit is niet vanzelfsprekend, want in b.v. Glen Garry valt jaarlijks 5000mm regen. De Highlands wordt niet voor niets wel de natte woestijn genoemd. Het land is dan ook vol met meren, rivieren en watervallen, met helder, bruin water, net cola. Dit door de turf, hier noemt men het peat. De vele whisky distilleerderijen gebruiken dit water, en een goede malt whisky proeft en ruikt dan ook peaty. Het mag dan geen beerenburg zijn, lekker is het wel. Morgen, 24 juni, kiezen we weer het ruime sop. Ik heb zo’n bruin vermoeden dat we dan in een baai op het eiland Jura belanden.

Hier liggen we dan, voor anker in Lowlandman’s Bay. De baai waarover Maurice en Gemma in de Zeilen schreven. Het waait echter te hard om aan wal te gaan, in plaats daarvan laten we de ankerketting nog eens 10 meter vieren en genieten aanboord van de zon en het uitzicht op de Paps van Jura. Drie bergen, waarvan de toppen steeds weer door wolken worden ingepakt, alsof ze een hoed op hebben. De wind loeit, het anker houdt, we voelen ons veilig in dit verlaten oord. Op Jura wonen slechts 250 mensen, begin 1800 is een groot deel van de Schotse bevolking verjaagd door grootgrondbezitters, en er leven hier 5000 herten.
Als we ’s morgens wakker worden is het water spiegelglad. Dikke truien aan, een plaid over de benen en buiten ontbijten. Zo stil, zo mooi. Maar waar komen die vreemde, soms onsmakelijke geluiden vandaan? Dan ontdekken we dat de kust bezaaid is met tientallen zeehonden waaronder veel jonge hondjes.

• 27 Juni 2005 - 17:08

Mr En Mrs Mac Lod:

Dear Mr and Mrs Mac Wap. Your feet have found the great ground from Scotland. When we close our eyes we know where you are and we are whith you very happy. Only we had 3 weeks to enjoy and you 6 month(stinkerds). Today it was my first workday and it was okee. Anna is still free for a week. Somebody hase to earn the money. Last evening we enjoyed the Edradour whiskey which we bought in the distillery near Pitlochry. Enjoy, enjoy, enjoy etc.
    greatings from the Mac Lods.

• 29 Juni 2005 - 20:40

Pia Nijhuis:

Lieve mensen wat ontzettend leuk om alles te lezen en de foto's te zien. Wat een onderneming! Je hebt gelijk Maaike om het nu te doen ! Champery 2006 is gelukt!! Hopenlijk zien we elkaar dan en reserveren we een avondje om al jullie belevenissen te horen. Heel veel goeds, plezier en een behouden vaart, liefs van geile Hendrik(Frank) en Prinses Marijke/Christien(Pia)

• 30 Juni 2005 - 09:47

Sjoerd En Rinske:

Hallo Ed en Maaike,
    Wij volgen jullie belevingen op deze site met veel genoegen. We houden het kort maar wensen jullie nog veel mooie, leuke belevenissen toe!!
    Groet Sjoerd en Rinske

• 30 Juni 2005 - 15:42

Hanneke:

Na lange tijd weer eens jullie site bekeken, het blijven leuke verhalen! De plaatsen Oban en Glen Coe komen ons bekend voor , wij zijn daar ooit ook geweest met de kinderen, Jouke heeft toen met de jongens de Ben Nevis beklommen.Wij zijn inmiddels verhuisd en genieten ook elke dag van de boten maar dan in het van Haringsmakanaal. Veel plezier nog verder , groeten ook van Jouke.

• 01 Juli 2005 - 13:05

Agta:

Maaike en Ed,
    Via Meindert hebben wij jullie emailadres gekregen en zo kunnen wij jullie berichten ook lezen. Wat erg leuk is. Wordt dit mogelijk t.z.t. een boek Maaike?? Volgens de beschrijvingen moeten jullie een geweldige tijd hebben. Geniet ervan en tot ziens, groeten van Willem en Agta

• 02 Juli 2005 - 12:23

Harry En Lenny:

Hallo Zeezwervers,
    Wij volgen en genieten nog steeds van jullie prachtige verhalen zeker dat turfverhaal! In Ierland zul je nog veel meer over die turf te weten komen, want daar weten ze er ook wel raad mee. Wij gaan nu ook een paar weken rondzwerven maar dan met de tent, niet zo ver weg. We wensen jullie goede reis en probeer die depressies die daar bij jullie ontstaan wat in bedwang te houden dan hebben wij er beide plezier van! groetjes!