Op zoet water - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu Op zoet water - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu

Op zoet water

Door: Maaike

04 Juni 2005 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Ja Gemma, ik heb dat gevoel van vakantie tijdens de reis ook. Even een weekje er tussenuit. Het is hier ook zo heel anders dan op zee. Zoetwater, geen zeevogels en gekrijs van meeuwen, maar alsof je door een voliere vaart, zo’n geflierefluit van vogeltjes uit de bossen. Op het binnenwater, dicht langs begroeide oevers, nu volop in bloei. Geen kale ruige eilanden, geen hoge zeeën, heel relaxed. We liggen nu aan een mooring bij Urquhart castle in een prachtige omgeving die we morgen, 1juni, nader gaan verkennen. Uit de wind in de zon is het hier lekker warm. Ik hoop op een rustige nacht waarin wind en monster ons met rust laten. Is het jullie ook opgevallen hoe aardig en behulpzaam de sluiswachters hier zijn? En hoe zwart het water hier is?

Al dat weelderige groen heeft natuurlijk water nodig. We klagen dan ook niet dat het hier nu al 2 dagen “cats en dogs” regent. Gisteren blij op pad in onze wandelregenpakken om het kasteel, en een wetenschappelijke expositie over onderzoeken naar het monster van Loch Ness, in Drumnadrochit, te bezoeken. Voor vandaag, we liggen nu in Fort Augustus, hebben we een fiets/wandelroute uitgestippeld. De vraag is of we genoeg moed verzamelen om weer de stromende regen in te gaan. Fort Augustus is prachtig. Een pittoresk stadje rond de 5 aan elkaar gekoppelde sluizen (staircase locks). Zo te zien gaan we morgen weer heel wat meters omhoog. Ondertussen verheugen we ons op de komst van Klaas en Fenny, die zaterdag aan boord komen en een week meezeilen. Ze vliegen naar Glasgow en vandaar met de bus naar Laggan Locks. Weer of geen weer, het wordt vast gezellig!

Vandaag 3 juni, mem is jarig. Van harte gefeliciteerd!
In Fort Augustus leek het ook wel een feestje. Onder grote publieke belangstelling zijn we, weer als enig schip, 5x geschut. We liggen nu in het schitterende Loch Oich, het hoogste van de 4 meren, in de prachtige Highlands. We genieten, met af en toe wat zon en af en toe wat regen, op een wel heel lugubere plek. Bij The Seven Heads, een monument met bovenin 7 hoofden van mensen die hier, na veroordeling door een clanleider, dit lichaamsdeel zijn kwijtgeraakt.(details zal ik jullie besparen).

Wij houden de kop er nog maar even bij. Vandaag schoonschip gemaakt en op naar Laggan Locks. 2x schutten, nu naar beneden. Ik heb het gevoel dat naarmate het peil daalt, Ed zijn stemming stijgt. Zeeniveau, zout water! Hij heeft de afgelopen dagen weer heel wat tijd doorgebracht met de pilots en kaarten, nu van de Hebriden. Om het volgende traject goed voor te bereiden. PS Wat leuk Sofie ook naar Schotland. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen……