Terug in de tijd - Reisverslag uit Wick, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Wick, Verenigd Koninkrijk van frisonne - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Maaike

28 Mei 2005 | Verenigd Koninkrijk, Wick

Wij zijn nu(woensdag) 3 dagen in Kirkwall en we storten ons nu helemaal op kultuur en historie. Eerst hebben we het levendige stadje met zijn oudheden verkend en gisteren hebben we een auto gehuurd bij Mr. Peace en co en met volle vaart Mainland over en de pre-historie in. Wat dat betreft kun je hier je hart ophalen.

Voor je het weet sta je in een graftombe(Maeshove 2700vChr.), bekijk je een woning, compleet met meubilair a la Fam. Flinstone (Skara Brae 3100vChr.), of bewonder je de standing stones (Ring of Brodgar) enz. enz. Boeiend, eerlijk gezegd veel interssanter dan ik had verwacht, en ondertussen zijn we in alle uithoeken van het eiland geweest. Waaronder ook Scapa Flow, Bekend van WO1 en 2. Ook de Highland Park Whisky distilleerderij is niet aan onze aandacht ontsnapt.

Weer thuis in de haven bevinden we ons in internationaal gezelschap. 1Pools jacht, 1Noor,1Engelsman, 1Duitser,1Fransman en een Friezin. Op het laatste schip geniet men moe en voldaan van de CD-collectie. Als het ons echter even te veel wordt draaien we de 2 CD's van Niek en Tineke. Dan krijg je nl. absolute stilte. Nou ja, behalve dan het klotsen van het water, het wapperen van onze driekleur en het fluiten van de wind. Maar zelfs dat komt niet van jullie CD. Jullie kunnen het goed maken door flink te duimen voor gunstige wind. Niet te zacht, niet te hard (hier is 8 voorspeld) en uit de goede richting a.u.b. Ter informatie, we willen Z.W richting Caledonisch kanaal. Doe er ook maar wat goed zicht bij.

Donderdag hadden we willen zeilen, maar geen denken aan. Loeiharde wind. Zelfs in de haven hadden we al zorgen om de boot. Ed is even de wal op geweest. Ik niet.Dikke trui aan, plaid over de benen en lekker lui liggen lezen.

Vandaag (vrijdag)de sprong gewaagd, er is weer in alle districten harde wind voorspeld, maar hier eerst even niet. Van dat even, moeten wij het hebben. Het maakt mij, als gewoonlijk, erg zenuwachtig om zo uit te varen, maar laveer je niet op deze manier tussen de depressies door dan kom je hier nooit weer weg. Het werd een prima enerverende, zeiltocht (11uur 52zm). Eerst weing wind, pal voor het lapje met de halfwinder. Bij de Pentland Firth, een berucht vaarwater tussen de vaste wal en de Orkney's, overgestoken en met ontzag de Eddy's(=draaikolken) en brandingen waargenomen, maar met deze wind geen probleem. Bovendien, terwijl de regenbogen en donkere luchten voor ons waren, maar de regen voor het land, hebben we weer genoten van een groep dolfijnen die ons gezelschap hield.

We liggen nu in Wick, langszij een vissersboot. Net als in Kirkwall geen water en walstroom, gelukkig hebben we de accu's vol evenals de watertanks. Nu, en ook morgen weer harde wind voorspeld. We zullen proberen om hier een internetcafe te vinden waar we ook onze telefoons kunnen opladen. Tenzij, misschien lukt het ons weer een gaatje te vinden, zodat we toch de Moray Firth induiken naar Inverness.

Nee dus, Vannacht en vandaag storm NO8 en regen.

• 28 Mei 2005 - 20:06

Anna/Meindert.:

Geweldig Maaike/Ed, jullie verhalen. Je schrijft erg leuk, het doet me denken aan de verhalen welke mevr Koopmans altijd schreef in de waterkampioen. Het is een hele kunst om opeen leuke manier weer te geven wat je belevenissen zijn. Door het Caladonisch kanaal zul je weer genieten. ons vertrek is trouwens aanstaande. Wij vertrekken 6 juni naar Nwecastle en gaan vandaar uit in 4 dagen naar het eiland Sky waar we 11-06 vertrekken naar Lewis/Harris. Wij hopen natuurlijk jullie daar te ontmoeten. Ik vraag bij Anne nog wel even juliie mobile. Heel veel plezier en geniet.
    groet van Anna en Meindert.

• 29 Mei 2005 - 08:58

Joke O:

hallo ed en maaike, al even niets meer laten horen. we waren echter even lekker met vakantie naar toscane. de moeite waard, kunnen jullie misschien nog wel even aandoen op de terugreis via elba. als ik het zo lees dan zit het jullie wel mee met de wind en is italie ook maar een eitje.
    geweldig maaike al die verhalen met leuke foto`s erbij. lekker samen gnieten!
    Hoe is het met de snor van ed, groeit ie alweer? ook was ik benieuwd of de krab lekker gesmaakt heeft. lieve mensen het ga jullie goed, we volgen jullie! groetjes willem/joke

• 29 Mei 2005 - 14:33

Gemma & Maurice:

Wat leuk om jullie reis zo te volgen! Erg herkenbaar. Vooral de dolfijnen om de boot onderweg naar Whitby... dat waren vast dezelfde die wij gezien hebben tijdens dezelfde tocht!
    We gaan jullie zeker nog verder volgen, jullie zullen vast genieten van het Caledonisch kanaal, voor ons was dat een vakantie binnen de reis.
    Veel plezier!

• 29 Mei 2005 - 17:31

Rients En Imy:

Hallo Ed en Maaike,
    Prachtig, die verhalen en de foto's! Ze doen me wat herinneren aan het eiland Skye, wat was het daar ook mooi. Ik heb van schrik de kaart er al bij gepakt om het Caledonian canal even goed op te sporen. Jullie hebben nog niet onze tropische temperaturen, zal ook wel niet gebeuren. Het is nu weer een stuk frisser en onze tuin wil wel een buitje...Hier alles OK, deze week de laatste tenniscompetitie. Rients en kornuiten doen hun best nu op woensdag en staan op een gedeelde eerste plaats! Wat zeg je daarvan Ed, die veteranen.. Luitjes, een hele fijne tocht verder!

• 29 Mei 2005 - 21:27

Hinke:

Hallo ed en maaike.
    Wat weer een verhaal. Ben weer helemaal bij gelezen.
    Volgende keer schrijf ik wat langer; 't ïs al laat en morgen weer vroeg op...
    of misschien begin ik wel een uurtje later.
    De baas is van huis, dus ik neem het er van.
    Veel liefs
    hinke