De cirkel is rond. - Reisverslag uit Vlieland, Nederland van frisonne - WaarBenJij.nu De cirkel is rond. - Reisverslag uit Vlieland, Nederland van frisonne - WaarBenJij.nu

De cirkel is rond.

Door: Maaike

20 September 2005 | Nederland, Vlieland

Gelukt!De Frisonne loopt ruim een knoop harder en Ed is weer helemaal in zijn hum. Niet dat we haast hebben, de stal ruiken of zoiets, maar als je voelt dat je schip niet optimaal loopt ?........ Ja, dat knaagt. Onze laatste vakantieweken brengen we heel relaxed door. We hebben alle tijd en genieten nog volop van het samen aan boord zijn, wat ondertussen een nieuwe manier van leven is geworden. Dat straks de knop om moet, zal vast behoorlijk moeten wennen. Ondertussen zijn we in de drukke badplaats Oostende beland. We zijn hier omringd door visstalletjes en restaurants waar veelvuldig de mosselpot wordt geserveerd vergezeld van fritekes en een pintje.

Jacques en Tineke zijn vandaag, zondag, vanuit Breskens waar ze vakantie houden, aan boord geweest. We zijn nu weer bijgepraat over familieperikelen, de toestand in Nederland en de rest van de wereld. Omdat de wind voor morgen NO 5-7 is voorspeld blijven we in Vlaanderen tot de richting ons gunstiger gezind is. En dat is vandaag, dinsdag, het geval. Vroeg uit de veren en hijsen die zeilen! Na 3 uur zeilen was de koek echter weer op, en zijn we op de motor naar Nederland getuft. Na 80 zm maakten we vast, op een wel heel bijzondere bestemming, nl. Vlaardingen, de stad van de “Haringkoppen”, waar Ed vanaf zijn 4de is opgegroeid. In herfstig weer hebben we al fietsend de stad doorkruist, op zoek naar lagere school, middelbare school, woningen van vriendjes en vriendinnetjes, De Zwaluwen voetbalvelden, judoschool, enz. enz. Bijzonder was dat Ed het huis aan de Binnensingel helemaal mocht bekijken, en zelfs weer in zijn vroegere slaapkamer stond. Het bracht voor hem de jaren waar hij van heeft genoten, en dus met plezier aan terug denkt, weer tot leven.

Met de voorspelling: regen, ZW 4-6, matig tot slecht zicht, kortom vies weer, zijn we Hoek van Holland, een gebied dat indruk maakt door de vele raffinaderijen en druk scheepvaartverkeer, uitgevaren naar Scheveningen. Aan regen hadden we geen gebrek maar de wind kwam pas ’s avonds na aankomst. Het is alles of niets, nu blaast hij knetterhard. Op de boulevard, pier en het strand met de wilde zee waar kite-surfers voor spektakel zorgen, hebben we er een gezellig dagje Scheveningen van gemaakt. Voor we zee kiezen fiets ik, zaterdag, naar het museum “Beelden aan zee”, waar naast de permanente collectie een heel bijzondere tentoonstelling is van moderne Chinese beeldhouwkunst. De zee is onrustig, het weer onstuimig, vlagerig en plensbuien afgewisseld met zon en prachtige wolkenpartijen. Al laverend bereiken we IJmuiden. Van daar maken we de volgende dag weer een fijne zeiltocht naar Oude Schild op Texel. Nu voor de wind kracht 5 in somber weer. Tot in het Marsdiep de avondzon doorbreekt en we met 3 kn stroom mee de Waddenzee op zeilen. Het wordt al snel donker met aan de hemel een indrukwekkend grote maan.

Deze volle maan, Springtij, kost ons een nacht rust. Om 3 uur worden we wakker door een dreun. We schieten uit onze kooien en bemerken dat de Frisonne ook op één oor is gaan liggen. Kennelijk liggen we op het verkeerde moment op de verkeerde plek in de haven. Maandag gaan we naar Vlieland in schitterend weer. Eerst op de halfwinder, later hoger aan de wind het Stortemelk in. Hier hebben we met een dikke tuut gevierd dat we de cirkel rond hebben gevaren. Foto’s: De Frisonne uit haar element.- Ed voor zijn ouderlijk huis in Vlaardingen. – Scheveningen.

• 20 September 2005 - 21:03

Ab En Jenny:

We wensen jullie behouden thuiskomst. Het zal fijn zijn, jullie weer te zien en de verhalen nog eens te horen.

• 21 September 2005 - 06:34

Anna En Meindert.:

Hartstikke mooi dat jullie er weer zijn. Ook een dikke tuut van ons. Jullie kunnen weer weer genieten van Harns en naturlijk Frensjer.

• 21 September 2005 - 07:53

Johan En Thea:

Heel fijn dat jullie er met prachtig weer en goede gezondheid (bijna) weer zijn.

• 21 September 2005 - 11:42

Tineke:

Welkom in Nederland!
    Nog hartelijk bedankt voor de lekkere taart en de geweldige soep.
    We hebben nog twee dagen prachtig weer gehad in Breskens en vooral vrijdag onstuimig weer.
    Tot ziens op 15 oktober?

• 24 September 2005 - 11:38